Kierunek – Sandomierz, czyli kilka wspomnień Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Dorosłym z Niepełnosprawnością Intelektualną OLIGO

2022-09-09 13:36:19, Q4.pl

Pierwszego dnia dojechaliśmy do miejscowości Zalesie Gorzyckie, 5 km od Sandomierza, gdzie zakwaterowaliśmy się w Pensjonacie pod Pieprzówkami. Po obiedzie udaliśmy się na wieczorny spacer po Sandomierzu.

Drugiego dnia zwiedziliśmy Park Akademia Bajek w Europejskim Centrum Bajki w Pacanowie. Poza Koziołkiem Matołkiem można było zrobić sobie zdjęcia z bohaterami bajki o przygodach Baltazara Gąbki czy komiksu Tytus, Romek i A'Tomek. Podczas seansu w Grocie solnej poznaliśmy legendę o Św. Kindze. Doświadczyliśmy muzykoterapii w sali w pełni zbudowanej z soli, zarówno sufit, ściany jak i podłoże to sól. Następnie wzięliśmy udział w warsztatach „Tajemnice soli", podczas, których dowiedzieliśmy się między innymi czy woda z solą przewodzi prąd elektryczny, dlaczego w słonej wodzie jajko nie tonie. Spróbowaliśmy też lodów o smaku słonego karmelu oraz lekko słonej waty cukrowej – wszystko wyprodukowane podczas zajęć. Wzięliśmy także udział w dość spektakularnym doświadczeniu z zimną inhalacją z wykorzystaniem soli himalajskiej. Wieczorem odbyło się ognisko, podczas którego mogliśmy choć na chwilę zapomnieć o własnych problemach, wymienić się swoimi doświadczeniami i zintegrować podczas specjalnie przygotowanych na tą okazję animacji.

Trzeciego dnia udaliśmy się do Sandomierza. Zwiedzanie najważniejszych zabytków i poznanie historii miasta odbyło się podczas przejażdżki meleksami. Zobaczyliśmy Bazylikę katedralną, Zamek Królewski, Kościół św. Jakuba, Collegium Gostomianum, Dom Długosza, Wąwóz Królowej Jadwigi (dodatkowo poszliśmy tam na spacer), Ucho Igielne, Bramę Opatowską. Na Rynku obserwowaliśmy zmianę warty przy Ratuszu. Zwiedziliśmy także wystawę Świat Ojca Mateusza – zaaranżowana wystawa oraz figury woskowe oddają w pełni klimat serialu „Ojciec Mateusz". Dla wielu uczestników był to długo oczekiwany punkt programu.

Ostatniego dnia, w drodze powrotnej, zatrzymaliśmy się w Hucie Szklanej – Osadzie Średniowiecznej Centrum Tradycji, Turystyki i Kultury Gór Świętokrzyskich w Bielinach. Spotkaliśmy bohaterów świętokrzyskich legend, a także pierwszych osadników Gór Świętokrzyskich i ich pracę – każde stanowisko poświęcone innemu zawodowi i zajęciu, np. garncarstwu, tkactwu, rolnictwu, kowalstwu itp. Wzięliśmy udział w warsztatach rymarskich – zaplataliśmy rzemyki oraz w warsztatach garncarskich – z gliny wykonaliśmy pamiątkowe medaliony. Podczas średniowiecznych harców i psotów przeciągaliśmy linę, lataliśmy na miotłach, ścigaliśmy się na wieloosobowych nartach, doiliśmy krowę, a na koniec także tańczyliśmy. Wizytę zakończyliśmy obiadem w miejscowej Karczmie.

Wspólne podróżowanie stanowiło doskonałą okazję do bliższego poznania współtowarzyszy, nawiązania nowych znajomości. Osoby niepełnosprawne intelektualnie mogły poczuć się odpowiedzialnie za siebie i innych, co jest doskonałym przykładem ich otwierania się na świat dzięki tego typu wydarzeniom.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Gminy Miasto Włocławek pochodzących z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

(Informacja prasowa Stowarzyszenia OLIGO)