XXXI Katedralne Koncerty Organowe - Zbigniew Gach

2022-06-01 11:57:24, Q4.pl

W ostatni poniedziałek maja z recitalem organowym w katedrze włocławskiej wystąpił Zbigniew Gach. Ukończył studia na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studia w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej.

Jako solista i kameralista występował m.in. w Niemczech, Czechach oraz we Włoszech. Nakładem wydawnictwa Ars Sonora w 2017 roku ukazała się pierwsza płyta artysty „Gach plays Bach”. Od 2018 roku pełni funkcję dyrektora Centrum Kultury Gminy Słupsk. Jest kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce, Łebie oraz Mariackich Koncertów Organowych w Darłowie.

Program koncertu Zbigniew Gach ułożył chronologicznie. Na wstępie zabrzmiała muzyka organowa polskiego renesansu - „Preambulum in F” Mikołaja z Krakowa. To muzyka pierwszej połowy XVI wieku pochodząca z Tabulatury organowej Jana z Lublina. Kontynuacją muzyki dawnej były dwa dzieła Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750): Preludium chorałowe „Herzlich tut mich verlangen” (BWV 727) i „Toccata i fuga d-moll ‘dorycka’” (BWV 538). Wrażliwość muzyczna artysty i wspaniała precyzja gry dała wyśmienite efekty.

Dźwięk kompozycji bachowskich był nad wyraz przejrzysty i dobrze umieszczony w przestrzeni akustycznej katedry. W interpretacji fugi wykonawca położył nacisk na logikę i płynność przebiegu muzycznego tematu oraz współbrzmiących kontrapunktów, motywy chorałowego w preludium, przestrzegając jednocześnie iście bachowskiej stylistyki.

Po dziełach Bacha przyszła kolej na romantyczną muzykę XIX wieku. Zabrzmiała IV Sonata B-dur op. 65 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego (1809-1847). Usłyszeliśmy interpretację o dużym ładunku emocjonalnym i uczuciowym, w której nie zabrakło siły, napięcia oraz finałowej kulminacji. Strukturę formalną dzieła artysta budował powoli, lecz niezwykle konsekwentnie. Pomagała mu w tym umiejętność precyzyjnego artykułowania drobnych motywów, struktur rytmicznych, niekiedy także zawieszeń fraz.

Muzykę przełomu wieków XIX i XX stanowił utwór „La Nuit” z cyklu „Trois Impressions” op. 72 Siegfrida Karg-Elerta (1877-1933). Ostatnim akordem poniedziałkowego muzycznego wieczoru był bardzo interesujący, a jednocześnie niezwykle efektowny „Festive Trumpet Tune” Davida Germana (ur. 1954).

Występujący po raz pierwszy przez włocławską publicznością Zbigniew Gach zrobił bardzo dobre wrażenie. Dobór programu recitalowego, jak również interpretacje artysty wywarły na licznie zgromadzonej publiczności duże wrażenie, sprawiając jej ogromną przyjemność. Wyrazem tego była końcowa owacja.

(Informacja prasowa ogranizatora)

Fotorelacje


Komentarze (0)


Dodaj swój komentarz