Organistą, który 23 maja we włocławskiej katedrze zaprezentował swoje umiejętności, inwencję i wyobraźnię muzyczną podczas XXXI Katedralnych Koncertów Organowych był Patryk Podwojski. To artysta młodego pokolenia, który w 2018 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego oraz dr hab. Hanny Dys.
W 2021 roku ukończył kolejne studia w klasie improwizacji organowej Universität der Künste w Berlinie. W latach 2015-2021 pełnił funkcję organisty Archikatedry w Gdańsku-Oliwie. Brał udział w licznych konkursach organowych.
Jest laureatem m. in. Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Olsztynie, Ogólnopolskiego Konkursu Organowego w Krasnobrodzie w 2013 roku (III nagroda), XXVI Międzynarodowego Konkursu Organowego w Rumi w 2014 (I nagroda), Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J.P. Sweelincka w Gdańsku (finalista w latach 2015 i 2018), Międzynarodowego Konkursu Organowego "Vox Polonica Petropolis" w Petersburgu (Rosja) w 2016 roku (II nagroda), Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Organowej i Kameralnej w Mielcu (III nagroda). Mimo młodego wieku uczestniczył już w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych polskich i europejskich organistów.
Koncertuje w kraju oraz za granicą jako solista i kameralista. Pełni funkcję prezesa Fundacji Promocji Sztuki im. Feliksa Nowowiejskiego, z którą organizuje festiwale organowe. Jest założycielem i dyrektorem Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Żukowie, Koncertów Organowych na Kociewiu, Braniewskiej Jesieni Organowej. W 2017 roku wydał swoją debiutancką płytę, którą nagrał na wielkich organach bazyliki archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie.
Koncert Patryka Podwojskiego wzbudził duże zainteresowanie. Jego program zdominowały improwizacje, dla których materię wyjściową stanowiły melodie polskich pieśni kościelnych: „Z dawna Polski Tyś Królową”, „Zbliżam się w pokorze”, „Apelu Jasnogórskiego” oraz „Bogurodzicy”. Bogactwo linii melodycznych, wielość form i gatunków, a także ogromny ładunek emocjonalny związany z ich tekstami posłużyły do stworzenia różnorodnych formalnie i stylistycznie wypowiedzi artystycznych, nawiązujących zarówno do tradycji minionych epok, jak i przemawiających językiem współczesności. Swoje wizje improwizatorskie artysta przyporządkował formom: preludium i fugi, fantazji chorałowej, toccaty oraz swobodnej medytacji.
Z wielkim wyczuciem i swobodą poruszał się po rozmaitych obszarach stylistycznych, w których umieścił swoje dzieła. W interpretacjach mogliśmy odnaleźć echa muzyki niemieckiego baroku, romantyzmu, XX-wiecznego francuskiego symfonizmu. Istotnym walorem prezentacji muzycznych była ich świetna konstrukcja dramaturgiczna. Artysta o olbrzymiej wyobraźni muzycznej, władający doskonałą techniką, pokazał wielkie możliwości kolorystyczne, harmoniczne i wyrazowe katedralnego instrumentu. Program recitalu dopełniły klasyczne interpretacje: „Arioso” i „Intrada” Roberta Jonesa (ok. 1570-1615) oraz „Largo” Floor Petersa (1903-1986).
Patryk Podwojski ujął włocławską publiczność nie tylko doskonałym opanowaniem warsztatu organowego, ale również niezwykle dojrzałymi, jak na swój wiek interpretacjami. Jego występ dostarczył publiczności wielu bogatych, artystycznych wrażeń.
(Informacja prasowa organizatora)
Komentarze (0)