Cyfrowa Rewolucja w Edukacji Polonistycznej

2020-01-15 15:59:16, Natalia Cieślak

Wczoraj, 14 stycznia, w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego we Włocławku odbyła się konferencja metodyczna pod hasłem "Cyfrowa Rewolucja w Edukacji Polonistycznej".

Podczas konferencji wystąpiło dwóch prelegentów z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu którzy są specjalistami w zakresie nowych mediów oraz edukacji polonistycznej.

Pierwszym był Maciej Wróblewski, specjalista w zakresie dydaktyki szkolnej i metodyki języka polskiego, literatury dziecięcej i młodzieżowej, oraz nowych mediów w edukacji. Tematem jego prelekcji była 'Czytanie tekstów za pomocą róznych nośników (np. Książki, Ipad'a, smartphona)'

CREP to jest pewien pomysł na spotkanie dwóch środowisk. Na spotkanie środowiska nauczycieli polonistów oraz badaczy literatury i nowych mediów. Celem takiego spotkania jest oczywiście wymiana doświadczeń pewnych propozycji metodyczych. Jednak jednocześnie, w moim wypadku, było to podzielenie sie pewną obserwacją, która wynikała z wczesnych przeprowadzonych badań wśród młodzieży i dzieci. Dotyczyla ona relacji miedzy czytaniem tekstów za pomocą nosników tradycjych - czyli ksiazek, a czytaniem tekstów za pomocą innych nośników, czyli kindla, Ipad'a czy smartphona. - tłumaczył ideę spotkania.

Rafał Moczkodan, specjalista w zakresie literatury emigracyjnej, krytyki literackiej i nowoczesnych metod dydaktyki polonistycznej w UMK Toruń wyjaśniał zagadnienia dotyczące presji czasu i ICT czyli tego jakich narzędzi online poloniści mogą używać podczas swoich zajęć.

Celem konferencji było wskazanie aktualnych problemów edukacji polonistycznej w szkole średniej w perspektywie cyfrowej rewolucji, a także prezentacja konkretnych metod i pomysłów, tak aby nauczuciele i uczniowie odnaleźli wspólny język.

(Uczeń) Inaczej myśli, inaczej postrzega świat a naszym zadaniem, jako zadaniem metodyków zatrudnionych w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, jest uświadamianie tych możliwości i zwracanie uwagi na problemy, ale i wyzwania współczesnej edukacji. - powiedział organizator oraz nauczyciel z LMK, Miłosz Kłobukowski.

Konferencja była skierowana do polonistów, zwracając uwagę możliwości jakie płyną z wykorzystania możliwości cyfrowych w pracy polonisty.

Młodzi ludzie często maja możliwość korzystania z internetu ale nie potrafią z niego korzystać, nie potrafią szukać informacji. To jest paradoks, że jest to pokolenie, które urodziło sie juz w dobie internetu, jednak z tego internetu nie potrafi korzystać. Z drugiej strony jest to pokolenie imigrantów cyfrowych, które czasami upiera sie przy wartości analogowych sposobów korzystania z kultury -powiedziała Maria Mazurkiewicz, Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty.

Patronat honorowy nad konferencją objeli kujawsko-pomorski kurator oświaty Marek Gralik oraz prezydent Marek Wojtkowski.

 

Fotorelacje


Komentarze (0)


Dodaj swój komentarz