XXIX Katedralne Koncerty Organowe - Andrzej Chorosiński

2018-05-22 11:55:50, Maciej Kowalczyk

21 maja w ramach cyklu XXVIII Katedralnych Koncertów Organowych w bazylice włocławskiej wystąpił jeden z najbardziej utytułowanych polskich organistów – profesor Andrzej Chorosiński.

Artysta należy do grona najznakomitszych wirtuozów gry organowej w naszym kraju i najbardziej zasłużonych pedagogów akademickich. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność koncertową w Polsce i na świecie. W roku 1992 otrzymał belwederski tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Pracą pedagogiczną związany jest z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Wydziałem Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im A. Mickiewicza w Poznaniu, w których prowadzi klasę organów. Ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych. W wielu krajach prowadzi kursy mistrzowskie. Pełni funkcję jurora polskich i międzynarodowych konkursów organowych. 
Andrzej Chorosiński zaprezentował interesujący i zróżnicowany stylistycznie program. Otworzyła go „Sonata g-moll” Carla Philippa Emanuela Bacha (1714-1788). Kontrast brzmienia artysta ukazał w „Lamentatio” Alexandre Guilmanta (1837-1911). Charakterystyczne dla melodyki tego gatunku naśladowanie żałobnego łkania i zawodzenia artysta doskonale uwydatnił w swej interpretacji. 
Dominującą część wieczoru wypełniły barokowe i klasyczne cykle wariacyjne. Były to kolejno: „Temat z wariacjami” z 5 Suity klawesynowej E-dur (HWV 430; “The Harmonious Blacksmith“) Georga Friedricha Haendla (1685-1758) oraz „Temat z wariacjami” Johanna Heinricha Knechta (1752-1817). Kompozytorzy tych dzieł byli wirtuozami gry organowej oraz autorami wiekopomnych podręczników gry na organach i instrumentach klawiszowych, które przez dziesięciolecia służyły młodym adeptom w odkrywaniu arkanów tej sztuki. Dzieła odsłoniły kunszt techniki i bogactwo muzycznej wyobraźni Andrzeja Chorosińskiego oraz walory wielobarwnego brzmienia włocławskich organów. Dopełnieniem a jednocześnie kulminacją koncertu stało się wykonanie „Toccaty G-dur” Theodore Dubois (1837-1924). Pełna polotu i fantazji interpretacja dzieła wzbudziła w publiczności ogromne bogactwo przeżyć artystycznych.
Artysta zaprezentował muzykę o dużym ładunku emocjonalnym. Popisał się znakomitą techniką i kulturą muzyczną. Wydobył z katedralnego instrumentu imponującą paletę barw, siłę, bogactwo i potęgę jego brzmienia. Biegłość techniczna profesora Andrzeja Chorosińskiego sprawiała wrażenie swobody przy realizacji nawet najbardziej skomplikowanych i wymagających pod względem warsztatowym kompozycji. Efektowny finał – „Toccatę” Theodore Dubois wieńczącą koncert publiczność przyjęła owacyjnym aplauzem.
ks. Janusz Drewniak

Terminy kolejnych koncertów :
28 maja 2018 – Jan Mroczek (Częstochowa)
4 czerwca 2018 – Maciej Zakrzewski (Gdańsk)
11 czerwca 2018 – Dariusz Hajdukiewicz (Białystok)
18 czerwca 2018 – Marcin Armański (Świdnica)

Fotorelacje


Komentarze (0)


Dodaj swój komentarz