W poniedziałkowy wieczór 14 maja 2018 roku została zainaugurowana 29. edycja koncertów organowych, które przyciągnęły do bazyliki katedralnej liczną rzeszę miłośników muzyki klasycznej.
Tegoroczny 29. cykl Katedralnych Koncertów Organowych zainaugurowała szczecińska organistka Małgorzata Klorek. Wielbiciele muzyki przeżyli wieczór pełen wzniosłych, estetycznych wrażeń muzycznych. Małgorzata Klorek jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu, w której studiowała na Wydziale Wychowania Muzycznego i Wydziale Instrumentalnym. Po ukończeniu studiów umiejętności wirtuozowskie doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich w Polsce, Niemczech, Belgii i Czechach. Od lat prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą. Posiada w swoim dorobku nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe. Jest organizatorką odbywającego się w Szczecinie Kursu Interpretacji Muzyki Organowej dla uczniów szkół gimnazjalnych i średnich oraz Kursu Improwizacji Organowej. Jest kierownikiem artystycznym Międzynarodowych Festiwali Organowych w Polsce. Działalność koncertową i organizacyjną łączy z pracą pedagogiczną w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie, w której prowadzi klasę organów.
Program włocławskiego recitalu zdominowała muzyka polska uwzględniająca tradycje narodowe. Dobierając repertuar artystka nawiązała do jubileuszu 100. rocznicy odzyskania niepodległości naszej Ojczyzny. Zabrzmiała trzecia, finałowa część „IX Symfonii organowej” op.46 nr. 9 Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946). Utwór programowy opatrzony tytułem „Bogurodzica”. inspirowany jest religijno-patriotyczną pieśnią z przełomu XIII i XIV wieku, która od 14. do 18. stulecia pełniła rolę hymnu państwowego. Klimat ducha narodowego u publiczności wzmogła muzyczna prezentacja „Fugi na temat hymnu ‘Jeszcze Polska nie zginęła’” Karola Kurpińskiego (1785-1857). Utwór usłyszeliśmy w transkrypcji organowej Małgorzaty Klorek. Uwagę zwrócił brak elementu tanecznego charakterystycznego dla Mazurka Dąbrowskiego. Pozbawienie ostrego rytmu, a ponadto przekształcenie z metrum trójdzielnego na czterodzielne nadało fudze płynny i dostojny charakter. Trzecim utworem, który wpisał się w tradycję narodową repertuaru włocławskiego koncertu był „Polonez” Ludwika Raszka (1765-1848), opracowany na organy również przez Małgorzatę Klorek. Reprezentacyjny polski taniec narodowy zabrzmiał niezwykle dostojnie w murach bazyliki katedralnej, wznosząc na wyżyny uczucia patriotyczne zasłuchanej publiczności. Przesycony polskością charakter pierwszego wieczoru tegorocznego cyklu koncertowego w katedrze włocławskiej dopełniło „Adagio” na organy mechaniczne Ludwiga van Beethovena (1770-1827) oraz Marsz op. 15 Alexandre Guilmanta (1837-1911) na temat chóru „Podnieście głowy” z oratorium „Mesjasz” G. F. Haendla..
Kunszt muzyczny oraz nastrój, jaki Małgorzata Klorek wytworzyła swoimi interpretacjami publiczność włocławska nagrodziła długimi owacjami podczas spotkania z artystką po zakończeniu koncertu.
ks. Janusz Drewniak
Organizatorzy tj. Urząd Miasta Włocławek oraz Parafia Katedralna zapraszają na kolejne pięć recitali wykonaniu doskonałych polskich organistów.
Terminy kolejnych koncertów:
21 maja 2018 – Andrzej Chorosiński (Warszawa)
28 maja 2018 – Jan Mroczek (Częstochowa)
4 czerwca 2018 – Maciej Zakrzewski (Gdańsk)
11 czerwca 2018 – Dariusz Hajdukiewicz (Białystok)
18 czerwca 2018 – Marcin Armański (Świdnica)
Komentarze (0)