31 stycznia upływa termin na złożenie formularza ZUS IWA

2025-01-20 13:05:53, Q4

Do końca stycznia niektórzy płatnicy składek powinni złożyć formularz ZUS IWA za rok 2024. Informacje zawarte w tym dokumencie posłużą do ustalenia indywidualnej wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe na kolejny rok składkowy, który rozpocznie się w kwietniu 2025 roku i potrwa do końca marca następnego roku- przypomina Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Nie wszystkie firmy są zobowiązane do złożenia formularza ZUS IWA za 2024 rok. Informację tę muszą przekazać przedsiębiorcy, którzy łącznie spełniają kilka warunków:

• byli zgłoszeni nieprzerwanie jako płatnicy składek do ubezpieczenia wypadkowego od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2025 r.,
• zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w ubiegłym roku średnio co najmniej 10 osób w miesiącu,
• na dzień 31 grudnia 2024 roku byli wpisani do rejestru REGON.

W dokumencie ZUS IWA należy zamieścić informacje dotyczące rodzaju działalności gospodarczej według PKD, liczby ubezpieczonych oraz liczby zatrudnionych w warunkach zagrożenia. Ponadto konieczne jest uwzględnienie danych dotyczących liczby osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy, w tym wypadków śmiertelnych i ciężkich, które miały miejsce w roku, za który składana jest IWA, czyli w 2024 roku. Na podstawie tych informacji ustalana jest wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, którą płatnik będzie zobowiązany opłacać przez kolejny rok składkowy, tj. od 1 kwietnia 2025 roku do 31 marca 2026 roku – wyjaśnia Krystyna Michałek.

Kto i jak ustala wysokość składki

Płatnicy, którzy przez trzy kolejne lata kalendarzowe przekazali do Zakładu informację ZUS IWA, będą mieli ustaloną wysokość składki wypadkowej przez ZUS. Do 20 kwietnia otrzymają na swoje konto
w systemie PUE/eZUS zawiadomienie o wyliczonej wysokości stopy procentowej składki.

Pozostali płatnicy samodzielnie ustalają, zgodnie z przypisanym im kodem PKD, stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe. Jej wartość jest zróżnicowana w zależności od stopnia ryzyka, który zależy od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Dla płatników zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych, współczynnik składki wynosi 50 proc. najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla konkretnej grupy działalności.

Od 1 kwietnia 2025 roku ponownie zmieni się wysokość stopy procentowej ubezpieczenia wypadkowego. Nowe wartości stóp procentowych dla poszczególnych grup działalności zostaną ogłoszone w marcu 2025 roku.

Jak IWA dostarczyć do ZUS?

Informację ZUS IWA płatnik składek przekazuje w takiej samej formie, w jakiej składa dokumenty ubezpieczeniowe - zarówno zgłoszeniowe, jak i rozliczeniowe. Jeśli przedsiębiorca wysyła dokumenty drogą elektroniczną, również ZUS IWA powinien przesłać przez internet. W przypadku przekazywania dokumentów w formie papierowej, IWA należy złożyć w wersji papierowej. Gdy informacja ZUS IWA jest wysyłana pocztą, na kopercie powinien znajdować się napis „ZUS IWA”. Więcej informacji na temat formularza ZUS IWA oraz ustalania składki na ubezpieczenie wypadkowe można uzyskać na stronie internetowej https://www.zus.pl/firmy/rozliczenia-z-zus/skladanie-zus-iwa, pod numerem telefonu 22 560 16 00 oraz w każdej placówce Zakładu.

(Inf. prasowa ZUS)

Komentarze (0)


Dodaj swój komentarz