
Decydując się na posiadanie terminala płatniczego w swojej firmie należy przeanalizować oferty różnych operatorów pod kątem swoich potrzeb oraz branży, w której działamy. Dostawcy oferują wiele rodzajów urządzeń z różnymi funkcjami, które dla jednych są zbędne, a u innych zauważalnie wpływają na wysokość obrotów.
Terminal na własność czy w dzierżawie?
Terminal płatniczy można kupić na własność lub go wydzierżawić np. w pep.pl. Przedsiębiorcy posiadający terminale na własność płacą tylko określoną prowizję od każdej transakcji. Jeżeli firma dzierżawi urządzenie, wtedy opłaca miesięczny abonament za jego posiadanie.
Jaki rodzaj terminala wybrać?
Popularyzacja oraz szybki rozwój płatności bezgotówkowych sprawiają, że zmieniają się również terminale. Są one coraz nowocześniejsze i mają coraz więcej funkcji dodatkowych odpowiadających potrzebom zarówno klientów, jak i ich właścicieli. Obecnie na rynku dostępne są następujące rodzaje terminali:
- terminal stacjonarny - najpopularniejszy model terminala, który jest przeznaczony do użytku w jednym miejscu ze względu na konieczność stałego podłączenia do źródła zasilania. Terminale stacjonarne zazwyczaj są wyposażone w PIN-pad, czyli małe urządzenie z wbudowaną klawiaturą, którą podaje się klientowi w celu wpisania nr PIN. Tego typu terminale najczęściej są wykorzystywane w sklepach stacjonarnych, gdzie obsługa kasowa prowadzona jest w jednym miejscu;
- terminal przenośny - to urządzenia składające się z dwóch odrębnych części: bazy dokującej oraz czytnika kart z wbudowaną klawiaturą. Łączą się one ze sobą za pomocą wi-fi lub bluetooth. Wyposażone są w niewielką baterię, która pozwala na ich używanie w zasięgu sieci komunikującej je z bazą dokującą. Tego typu terminale nie posiadają PIN-pada, a PIN jest wprowadzany bezpośrednio na klawiaturze urządzenia;
- terminal mobilny - dzięki połączeniu internetowemu lub wbudowanemu modemowi GSM pozwala na obsługę transakcji w dowolnym miejscu. Posiada wytrzymałą baterię i działa wszędzie tam gdzie dociera mobilny internet lub zasięg GSM;
- terminal mPOS - niewielki czytnik kart, który działa dopiero w połączeniu ze smartfonem lub tabletem. Nie oferuje jednak żadnych dodatkowych usług poza przyjmowaniem płatności;
- terminal samoobsługowy - automat instalowany wszędzie tam, gdzie obsługa kasjerska jest niemożliwa lub nieopłacalna. Chcesz wiedzieć, gdzie najlepiej się sprawdzi? Przeczytaj: Terminale samoobsługowe – w jakich obszarach biznesu sprawdzają się najlepiej.
Oprócz zasięgu pracy urządzenia oraz kwestii jego własności, warto wziąć również pod uwagę czynniki takie jak:
- ilość terminali w naszej firmie;
- zintegrowanie z kasą fiskalną;
- obsługa funkcji dodatkowych - doładowania telefonów cashback itp.;
- obsługa kart zagranicznych;
- pojemność baterii terminala mobilnego;
- obecność drukarki do drukowania potwierdzeń płatności;
- serwis i gwarancja.
Posiadanie terminala płatniczego w swojej firmie przynosi wiele korzyści, jednak nieodpowiedni wybór dostawcy niekiedy wpędzić nas w kłopoty. Dlatego też warto dokładnie przemyśleć nasze indywidualne potrzeby oraz sprawdzić opinie innych przedsiębiorców na temat danego operatora.
Komentarze (0)