
Ogromna popularność usług online i możliwość załatwienia spraw urzędowych bez wychodzenia z domu to niewątpliwie znak naszych czasów. Intensywność korzystania z elektronicznych rozwiązań spotęgowała także pandemia koronawirusa, przyspieszając znacznie informatyzację sektora zarówno publicznego, jak i prywatnego. Jak więc wygodnie i szybko załatwić sprawy przez internet?
Profil zaufany - co to jest?
Pierwszym rozwiązaniem jest profil zaufany, określany inaczej jako ePUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Własny profil, będący potwierdzeniem tożsamości obywatela i tym samym odzwierciedleniem podpisu składanego w tradycyjny sposób, można założyć na kilka sposobów: bezpośrednio na stronie internetowej ePUAP – pz.gov.pl, potwierdzając swoje dane z wykorzystaniem bankowości elektronicznej; w tradycyjnej formie, odwiedzając wybrany urząd np. ZUS lub urząd skarbowy; kontaktując się z urzędnikiem podczas rozmowy wideo – wówczas otrzymujemy tak zwany profil tymczasowy.
Celem stworzenia profilu zaufanego jest minimalizacja kontaktów z urzędami państwowymi. Większość spraw można dziś załatwić online, składając odpowiedni wniosek do adresata. Dzięki informatyzacji podmiotów publicznych korespondencja z nimi przebiega sprawniej, a dodatkowo w większości przypadków likwiduje konieczność osobistego stawiennictwa w urzędzie czy też wysyłania dokumentów w tradycyjnej formie. Co więcej, posiadacz profilu zaufanego może na bieżąco śledzić stan załatwienia swojej sprawy.
Do czego wykorzystasz profil zaufany?
Katalog spraw, jakie można załatwić z wykorzystaniem profilu zaufanego, jest bardzo szeroki. Są to kwestie związane między innymi z uzyskaniem aktów stanu cywilnego, złożeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego, wyborem lekarza pierwszego kontaktu czy skierowaniem pisma lub skargi do dowolnego urzędu. Profil zaufany jest niewątpliwie ogromnym ułatwieniem także dla przedsiębiorców, którzy dzięki niemu mogą założyć działalność gospodarczą, dokonać zmian we wpisie czy też złożyć niezbędne dokumenty do ZUS lub urzędu skarbowego.
Warto jedynie pamiętać, że profil zaufany tworzony jest w celu wykorzystania w kontaktach z administracją publiczną. Nie można więc go użyć do podpisania umowy, faktury czy dowolnego dokumentu adresowanego do firm lub osób fizycznych. W tym celu niezbędny jest tak zwany podpis elektroniczny, czyli usługa świadczona przez podmioty komercyjne – certyfikowanych dostawców.
Czym różni się profil zaufany od podpisu elektronicznego?
Oprócz zasadniczej różnicy, jaką wskazaliśmy powyżej, profil zaufany jest usługą bezpłatną, natomiast podpis elektroniczny należy wykupić. Cena zależna jest między innymi od terminu ważności certyfikatu, który może obejmować rok lub dwa lata. W przypadku profilu jego ważność wynosi 3 lata, z możliwością bezpłatnego przedłużenia. Wybierając podpis elektroniczny, warto pamiętać, że do jego stworzenia niezbędna jest wizyta u certyfikowanego dostawcy, podczas gdy profil zaufany założymy samodzielnie, pod warunkiem, że bank, w którym mamy konto oferuje usługę potwierdzenia tożsamości.
Którą usługę wybrać? Decyzja w tym zakresie zależy przede wszystkim od charakteru spraw, jakie chcemy załatwiać elektronicznie, o czym przeczytacie więcej tu: https://www.nntfi.pl/finanse-po-godzinach/profil-zaufany-a-podpis-elektroniczny. Dla osób planujących wykorzystanie podpisu do autoryzacji dokumentów w obrocie prywatnym czy firmowym, na pewno lepszym rozwiązaniem będzie podpis elektroniczny. Natomiast jeśli zamierzamy usprawnić jedynie załatwianie spraw urzędowych, wygodnym i bezpłatnym rozwiązaniem będzie profil zaufany, który można utworzyć bez wychodzenia z domu.
Komentarze (0)