W pierwszy poniedziałek czerwca przed włocławską publicznością z recitalem organowym zaprezentował się Gedymin Grubba. Młody artysta z Gdańska (ur. 1981) jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w której studiował grę organową w klasie prof. Romana Peruckiego oraz kompozycję w klasie prof. Eugeniusza Głowskiego.
Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej. Zdobył tytuły laureata wielu konkursów organowych i kompozytorskich. Występuje jako organista, kameralista, kompozytor i dyrygent. Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, w Ameryce Północnej i Południowej, Afryce Południowej, Azji oraz Australii i Nowej Zelandii. Jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie oraz Mariackich Wieczorów Kameralnych w Bazylice Mariackiej w Koronowie. Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i fonograficznych. Gedymin Grubba jest konsultantem, a także opiniuje i nadzoruje nowe instrumenty, renowacje oraz rekonstrukcje organów w kraju i za granicą.
Włocławska publiczność miała rzadką, a zarazem niebywałą okazję uczestniczyć w monograficznym koncercie, bowiem Gedymin Grubba cały program swego recitalu podporządkował muzyce Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750). Barokowy mistrz organów uważany jest za najwspanialszego muzycznego twórcę wszech czasów. Jego dorobek kompozytorski zdaje się być podsumowaniem wszystkiego co było przed nim i drogowskazem dla pokoleń następnych wieków. Sięgał po wszystkie znane sobie gatunki muzyczne, za wyjątkiem opery. Komponował sonaty, koncerty, suity, kantaty, msze, motety, gatunki instrumentalne: preludia, sonaty, suity, fugi, a także utwory chóralne. Za życia nie doceniono jednak jego geniuszu kompozytorskiego. Przypomnijmy, że renesans jego twórczości nastąpił dopiero w pierwszej połowie XIX wieku za sprawą Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Od tego czasu dzieła Bacha weszły na stałe do repertuaru koncertowego.
Gedymin Grubba podczas włocławskiego recitalu zaprezentował: „Koncert organowy a-moll”(BWV 593), chorały organowe „Liebster Jesu, wir sind hier” (BWV 731) i „Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter” (BWV 650), „Preludium i fugę a-moll” (BWV 543), „Preludium i fugę d-moll” (BWV 539) oraz „Passacaglię c-moll”(BWV 582).
Artysta zachwycił publiczność swymi interpretacjami. Zaplanowany repertuar wykonał z wielkim polotem i finezją. Przekonaliśmy się, że w takich interpretacjach, w których trudności techniczne nie mają, wydaje się, większego znaczenia, utwory Bacha zyskują właściwy kształt i wymiar. Gra Gedymina Grubby stanowiła wzorzec doskonałości technicznej, wytrawności stylistycznej i wybornego smaku. Zachwyciły znakomite proporcje brzmieniowe, kontrasty dynamiczne oraz przemyślana narracja muzyczna rozbudowanych utworów cyklicznych. Muzyk bardzo umiejętnie budował napięcie, a dzięki przemyślanej dramaturgii osiągał wrażenie zwartości formy. Kompozycje Bacha bardzo dobrze zabrzmiały na katedralnych organach, co stało się niewątpliwie zasługą właściwie dobranej registracji. Pod względem artystycznym recital stał się wydarzeniem dużej miary, słusznie nagrodzonym przez publiczność gorącymi oklaskami.
Komentarze (0)