Zamknij [X]

XXIX Katedralne Koncerty Organowe. Dariusz Hajdukiewicz

2018-06-12 13:04:20, Maciej Kowalczyk / ks. Janusz Drewniak

Piąty poniedziałkowy wieczór muzyczny w ramach cyklu XXIX Katedralnych Koncertów Organowych wypełnił recital multiinstrumentalisty Dariusza Hajdukiewicza z Białegostoku.

Artysta ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie kształcąc się w grze na instrumentach klawiszowych: w klasie organów Marii Terleckiej, fortepianu Andrzeja Czemiela, klawesynu Elżbiety Adamczyk i improwizacji organowej prof. Zbigniewa Popielskiego. W latach 2002-2004 realizował specjalistyczne Studia Podyplomowe z zakresu muzyki dawnej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Doskonalił swoje umiejętności podczas międzynarodowych mistrzowskich kursów interpretacji organowej. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVII-wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo, akompaniamentu do chorału gregoriańskiego oraz oprawy muzycznej mszy świętej w rycie trydenckim. Jego szeroki repertuar koncertowy obejmuje muzykę dawną, literaturę organową baroku, romantyzmu i kompozytorów współczesnych. Koncertuje jako solista, kameralista i akompaniator w Polsce i licznych krajach europejskich. Dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych. Jest twórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach. Przez wiele lat był jurorem i kierownikiem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym Orkiestry Instrumentów Historycznych Baroque Collegium Musicum i Zespołu Muzyki Dawnej Charbel Music Ensemble, a także współtworzy Zespół Musica Silvea Aureae.

Na program włocławskiego recitalu Dariusz Hajdukiewicz wybrał szerokie spektrum utworów muzyki organowej kompozytorów XVII i XIX wieku, a więc epoki baroku i romantyzmu w różnych ich odcieniach. Program recitalu ułożony został chronologicznie. W pierwszej jego części zabrzmiały utwory barokowe: „Magnificat” Dietricha Buxtehude (1637-1707; BuxWV 204), Wariacje chorałowe „Meinen Jesum las ich nicht” Johanna Gottfrieda Walthera (1684-1748), „Rezitativ” Lamberta Chaumonta (1645-1712),Versus VII.mi Toni” Abrahama Van den Kerckhovena (1618-1701), „Aria variata alla maniera italiana” Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750), „Goergeus Adagio” Johna Bennetta (1735 - 1784). W części romantycznej usłyszeliśmy „Pastorale F-dur” Fortunata Pintarić (1798 - 1867), „Andante” op. 49 nr 4 MoritzaBrosiga(1815-1887), „Cantilene” Theodore Salome (1834-1896), „Arię Cantabile” Ernesta Grosjeana (1844-1936), Preludium chorałowe „Jesus, meine Zuversicht” op.67 nr 20 Maxa Regera (1873-1916). Na zakończenie recitalu zabrzmiała XX-wieczna „Fuga” Georgija Muschela (1909-1989).

Włocławska publiczność przyjęła występ Dariusza Hajdukiewicza bardzo żywo i z dużym zainteresowaniem. Artysta zaprezentował emocjonalne podejście do muzyki w połączeniu z doświadczeniem, precyzją i spokojem. Wykorzystując szerokie możliwości registracyjne katedralnych organów wydobył z nich olbrzymią wielość barw i dynamicznych odcieni. Stworzył interpretacje, w których na pierwszy plan wysunął szlachetne piękno, kolorystyczną maestrię dzieł barokowych i romantycznych. Drobne, filigranowe utwory brzmiały lekko i naturalnie, przez co słuchało się ich z prawdziwą przyjemnością. W drugiej części koncertu wykonawca wyeksponował romantyczny charakter dzieł, jak również ich wirtuozowskie walory. 

ks. Janusz Drewniak

Fotorelacje


Komentarze (0)


Dodaj swój komentarz