XXX Katedralne Koncerty Organowe. Recital Andrzeja Chorosińskiego

2019-05-30 16:16:44, Maciej Kowalczyk

W ramach jubileuszowego cyklu XXX Katedralnych Koncertów Organowych nie mogło zabraknąć recitalu prof. Andrzej Chorosińskiego. Jest on bowiem, obok ks. prał. Stanisława Waszczyńskiego inicjatorem włocławskich koncertów.

Przez kilka początkowych lat sprawował nad nimi patronat artystyczny. Pierwszy koncert prof. Andrzeja Chorosińskiego w ramach Katedralnych Koncertów Organowych odbył się w 1991 roku, trzy dni przed przyjazdem Ojca św. do Włocławka, kiedy to w katedrze i jej najbliższym otoczeniu trwały wzmożone, ostatnie przygotowania do podjęcia Jana Pawła II. Andrzej Chorosiński jest jednym z najbardziej znanych wirtuozów gry organowej, a zarazem jednym z najbardziej zasłużonych i utytułowanych pedagogów akademickich w naszym kraju. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność koncertową w Polsce i na świecie. W 1992 roku nadany mu został tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych. Pracą pedagogiczną związany jest z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Wydziałem Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu im A. Mickiewicza w Poznaniu, w których prowadzi klasę organów. Ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych. W wielu krajach prowadzi kursy mistrzowskie. Pełni funkcję jurora polskich i międzynarodowych konkursów organowych.

Recital prof. Andrzeja Chorosińskiego miał miejsce w poniedziałkowy wieczór 27 maja b.r. Dla włocławskiej publiczności artysta przygotował ciekawy program złożony w większości z dzieł mistrzów baroku. Zabrzmiały: „Preludium i fuga e-moll” (BWV 548) i „Toccata i fuga d-moll” (BWV 565) Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750) oraz - "Suite du second ton" Luisa Nicolausa Clérambault (1676-1749). Repertuarowym dopełnieniem było klasyczne „Rondo a-moll” (KV511) Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756-1791). Istotnym punktem programu było wykonanie najstarszej polskiej pieśni religijnej, pełniącej przez długi wieki charakter hymnu narodowego. Zabrzmiało organowe opracowanie „Bogurodzicy”Stanisława Moniuszki (1819-1872) pochodzące ze zbioru "Pieśni naszego kościoła" (1862). Wykonanie było uhonorowaniem ustanowionego przez Parlament Rzeczypospolitej Polskiej i UNESCO Roku Stanisława Moniuszki z okazji 200-rocznicy urodzin wybitnego kompozytora - twórcy polskiej opery narodowej, dyrygenta, organisty, pedagoga, dyrektora Teatru Wielkiego w Warszawie i wielkiego polskiego patrioty.

Publiczność z przyjemnością wysłuchała efektownego programu recitalu, który wywołał burzę zasłużonych oklasków. Byliśmy świadkami godnej uwagi prezentacji wirtuozowskich dzieł klasyki organowej wykonanych z dużym ładunkiem emocji. Andrzej Chorosiński wydobył z katedralnego instrumentu olbrzymie bogactwo barw, kolorystycznych efektów i dynamicznych odcieni. Zaprezentował znakomitą technikę i niezwykłą kulturę muzyczną.

ks. Janusz Drewniak

Fotorelacje


Komentarze (0)


Dodaj swój komentarz