
Stworzenie unikalnej nazwy dla produktu czy firmy to bardzo ciężkie zadanie, szczególnie w obliczu coraz silniejszej konkurencji rynkowej. Z tego powodu przedsiębiorcy, którzy włożyli mnóstwo wysiłku w budowanie własnej marki, chcą zabezpieczyć się, chroniąc ją w sposób prawny. Rejestracja znaku towarowego okazuje się najlepszym z dostępnych rozwiązań. Co warto wiedzieć na ten temat? Jak przebiega rejestracja znaku na terenie Europy i jakie koszty należy uwzględnić?
Europejski znak towarowy — co to jest i jak wygląda jego ochrona w UE?
Przedsiębiorcy chcący, by nazwa ich firmy, kształt produktu lub logo były chronione na terenie całej Unii Europejskiej, powinni poważnie rozważyć zastrzeżenie znaku towarowego w EUIPO. Podjęcie tych kroków umożliwi bezpieczne prowadzenie działalności na terenie Polski oraz pozostałych krajów członkowskich Unii Europejskiej bez obawy o niekorzystne działanie konkurencji. Uzyskana ochrona prawna na znak towarowy pozwoli w pełni korzystać z niego w sposób zarobkowy i zawodowy.
Rejestracja znaku towarowego w EUIPO gwarantuje uzyskanie ochrony obowiązującej na terenie 27 państw członkowskich. Eliminuje to konieczność zgłaszania rejestracji znaku w każdym kraju z osobna. Ten proces jest rewelacyjnym rozwiązaniem dla firm, które chcą w swoim tempie dążyć do ekspansji na rynku europejskim.
Czym jest europejski znak towarowy?
Znak towarowy to oznaczenie, które umożliwia realne odróżnienie towarów i usług jednego przedsiębiorcy od towarów i usług konkurencji. Jeśli rejestracja znaku odbywa się w Polsce, jest on chroniony wyłącznie na szczeblu krajowym. Z kolei przedsiębiorcy, którzy są zdeterminowani, by działać na rynkach międzynarodowych, powinni pomyśleć nad rejestracją znaku na poziomie europejskim. Proces ten umożliwia uzyskanie prawnej ochrony we wszystkich państwach członkowskich UE.
Rejestracja znaku w EUIPO, czyli w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zlokalizowanym w Alicante w Hiszpanii, daje przedsiębiorcy wyłączne prawo do jego wykorzystywania na określonych produktach lub usługach. Znak może mieć formę graficzną, słowną lub słowno-graficzną. Zastrzeżenie znaku oznacza, iż inne podmioty nie mają prawa się nim posługiwać. Dotyczy to zarówno znaków identycznych, jak i podobnych. W sytuacji, kiedy prawo to zostanie naruszone, właściciel znaku ma możliwość podjęcia odpowiednich kroków prawnych, których celem będzie ochrona unikalności znaku, jak i dobrego imienia przedsiębiorstwa.
Jak przebiega rejestracja znaku w UE?
Proces rejestracji znaku towarowego w UE różni się nieznacznie od procedury krajowej i nie jest szczególnie skomplikowany. Przed rozpoczęciem procedury warto jednak upewnić się, czy zgłaszane oznaczenie nie jest podobne do tych, które posiadają już ochronę prawną. W tym celu zalecane jest przeprowadzenie odpowiedniego badania. Jeśli znak przejdzie weryfikację, wówczas przedsiębiorca może podjąć kolejne kroki.
Złożenie wniosku do EUIPO to ważny krok, który sprawi, że cała machina rejestracyjna ruszy. Wniosek można przesłać tradycyjną pocztą lub online. Następnie zostaje on poddany weryfikacji, w czasie której sprawdzane są merytoryczne i formalne aspekty zgłoszenia.
Jeśli wniosek spełnia wszelkie wymogi, zgłoszenie publikowane jest w biuletynie urzędu, rozpoczynając 3-miesięczny okres sprzeciwowy. W tym czasie osoby trzecie mają czas na wniesienie sprzeciwu do zgłaszanego znaku. Jeżeli taki sprzeciw nie wpłynie, znak zostaje zarejestrowany i objęty 10-letnią ochroną. Przedsiębiorca ma możliwość wielokrotnego przedłużania tego prawa na kolejny okres.
Jakie są koszty rejestracji znaku w UE?
Koszt rejestracji znaku towarowego w UE jest nieco wyższy, niż na szczeblu krajowym, ale warto tutaj podkreślić, że ochrona także jest znacznie obszerniejsza. Podstawowa opłata rejestracyjna to koszt rzędu 850 EUR w przypadku zgłoszenia online. Obejmuje jedną klasę towarów lub usług. Każda kolejna klasa to dodatkowe opłaty do uiszczenia.
Jeśli znak zostanie zgłoszony tradycyjnie, koszty są wyższe - 1000 EUR za jedną klasę. Dopłata za drugą klasę towarów i usług wynosi 50 EUR, a za trzecią i każdą kolejną klasę to kwota rzędu 150 EUR.
Koszty związane z przedłużeniem ochrony unijnego znaku wyglądają następująco:
-
1000 EUR za przedłużenie tradycyjne;
-
850 EUR za przedłużenie online;
-
50 EUR dopłata za drugą klasę towarów i usług;
-
150 EUR za trzecią i każdą kolejną klasę towarów i usług.
Choć koszty na pierwszy rzut oka mogą wydawać się wysokie, warto zauważyć, że rejestracja w EUIPO gwarantuje przedsiębiorcy kompleksową ochronę aż w 27 państwach UE. Jest to więc opłacalna inwestycja dla firm, które planują międzynarodowy rozwój. W razie jakichkolwiek pytań warto zwrócić się do specjalistów zajmujących się własnością intelektualną. Odpowiednie doradztwo pozwoli uniknąć niepotrzebnych błędów oraz zminimalizuje liczbę problemów, jakie mogą pojawić się po drodze w procesie rejestracji.
Komentarze (0)