Oszuści wykorzystują wszelkie okazje na szybkie zdobycie pieniędzy. Mogą podszywać się pod przedstawicieli różnych instytucji, członków rodziny, znajomych, prosząc o przekazanie pieniędzy, bądź kodów płatności albo obiecują szybki zysk dzięki wirtualnym inwestycjom. Apelujemy o rozwagę i ograniczone zaufanie! Nie działajmy pochopnie!
Oszuści wymyślają różnego rodzaju historie, by zdobyć zaufanie, a następnie pieniądze niczego nie podejrzewającej ofiary. Mogą podawać się za policjantów, prokuratorów, bankowców i opowiadać o rzekomym wypadku komunikacyjnym spowodowanym przez krewnego, o akcji służb przeciwko cyberprzestępcom, czy też o ujawnieniu podejrzanego przelewu z konta.
Inną metodą ich działania jest oszustwo „na BLIKA", które polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym. Oszust, podszywając się następnie pod właściciela konta, wysyła do jego znajomych wiadomość z prośbą o udostępnienie kodu do płatności mobilnych.
Przestępcy mogą też kusić wyjątkową okazją i oferować produkt po dużo niższej cenie, bądź obiecywać szybki zarobek poprzez wirtualne inwestycje.
Warto zatem przestrzegać kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa, by uchronić swoje oszczędności.
Przypominamy:
· policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani o udział w tajnych akcjach,
· policjanci nigdy nie wypytują przez telefon o przechowywane w domu, czy na koncie bankowym oszczędności,
· jeżeli odbierzemy tego typu telefon, nie przekazujmy żadnych informacji o posiadanej gotówce, kontach bankowych, nie podawajmy danych osobowych ani danych do logowania,
· nie przekazujmy pieniędzy obcym osobom, nie pozostawiajmy ich w wyznaczonych miejscach, ani nie przelewajmy pieniędzy na wskazane przez nieznane osoby konto bankowe,
· nie ulegajmy presji czasu, jaką próbują wywrzeć na nas rozmówcy – najlepiej rozłączmy się i zadzwońmy (z innego telefonu) do bliskich, bądź na numer alarmowy 112, aby potwierdzić, czy dane zdarzenie rzeczywiście miało miejsce,
· nie instalujmy na naszych urządzeniach żadnych aplikacji ani programów, co do których nie mamy pewności, że są bezpieczne - zwłaszcza tych umożliwiających zdalną obsługę pulpitu,
· nie klikajmy w przesłane linki, bo mogą zawierać złośliwe oprogramowanie, które umożliwi przestępcom dostęp do kont bankowych,
· odpowiednio zabezpieczmy dostęp do konta na portalu społecznościowym, stosując dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania,
· nie przekazujmy kodu do płatności bez potwierdzenia, że to faktycznie nasz znajomy prosi o pomoc – wystarczy do niego zadzwonić i upewnić się, że to on, a nie oszust, jest nadawcą wiadomości.
(Inf. prasowa KMP Włocławek)
Komentarze (0)