Jak nauczyciele wykorzystują technologię aby uczynić lekcje chemii interesującymi

2023-07-27 15:48:45, Artykuł partnera / Grafika: www.freepik.com

Większość uczniów kojarzy lekcje chemii z nieustanną nudą. Niestety dotyczy to każdego etapu edukacji, począwszy od szkoły podstawowej, a skończywszy na liceum lub technikum. Nawet osoby podchodzące z tego niezwykle trudnego przedmiotu do matury, często w rzeczywistości za nim nie przepadają. Nic dziwnego. Zazwyczaj nie lubi się przedmiotów, które są trudne i sprawiają jakiekolwiek problemy. Z pewnością więc nauczyciele powinni robić wszystko, żeby zachęcić uczniów do nauki i zaciekawić ich przerabianym materiałem! Akurat w przypadku chemii jest to naprawdę możliwe. W dzisiejszym artykule przedstawione zostanie, jak nauczyciele mogliby wykorzystywać technologię, aby uatrakcyjnić lekcje chemii!

Zachęcenie do nauki chemii

Przede wszystkim zauważyć należy, iż lekcje wypełnione po brzegi samą tylko żmudną nauką wzorów i działań chemicznych nie przypadną uczniom do gustu. Warto wpleść w nauczane partie materiału elementy interaktywne. W dzisiejszych czasach w wielu szkołach dostępne są specjalne tablice multimedialne, umożliwiające wyświetlanie cyfrowych wersji podręczników lub ćwiczeń, czy też filmików. Co więcej, warto przytoczyć ciekawe i nieoczywiste doświadczenia lub przedstawić chociażby przepis na mydło i inne mieszaniny wykorzystywane w życiu codziennym. Z pewnością takie lekcje będą znacznie ciekawsze, a co za tym idzie – skuteczniejsze!

Pomoce wizualne i multimedialne

Przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii, w obecnych czasach można bez problemu prezentować podczas lekcji chemii treści z internetu. Przykładowo można wyświetlić uczniom chociażby filmiki z YouTube prezentujące ciekawe eksperymenty lub trójwymiarową budowę danych atomów. Jako że ludzie są zazwyczaj wzrokowcami, łatwiej zapamiętają daną partię materiału, która zostanie im pokazana. Podobnie przydatne i ciekawe będzie puszczanie uczniom filmów edukacyjnych przed rozpoczęciem właściwej nauki w ramach danego działu. W ten sposób film będzie niejako wstępem do uszczegółowienia treści w nim zawartych. Jako że ludzie są generalnie wzrokowcami, zapewne zaciekawi to uczniów omawianą tematyką, dzięki czemu chętniej będą się uczyć.

Grywalizacja i gry edukacyjne

Grywalizacją nazywa się wykorzystywanie elementów gier w dziedzinach z grami niezwiązanymi, na przykład w edukacji. W obecnych czasach jest mnóstwo przeróżnych programów (chociażby na tablice interaktywne), które za pomocą zabawy uczą chemii. Wszelakiego rodzaju kalambury, fiszki, czy też chociażby memory z pewnością zapewnią wszystkim uczniom dużą dawkę dobrej zabawy, a ponadto pozwolą utrwalić poznany materiał. Warto również polecać uczniom edukacyjne gry chemiczne, których dostępnych jest na pęczki – lepiej żeby wolny czas spędzały przy takich grach, niż traciły czas na coś innego. Jednocześnie warto wspomnieć, iż gry edukacyjne dostępne są nie tylko na laptopy lub komputery, ale również na telefony i tablety, w związku z czym można w nie grać niemal zawsze i wszędzie, jednocześnie się ucząc.

Eksperymenty w praktyce

Nie ma ciekawej lekcji chemii bez doświadczeń! Praktycznie przy każdej partii materiału istnieje możliwość zaprezentowania jej w praktyce za pomocą doświadczenia. Warto również jak najwięcej angażować uczniów do tych doświadczeń, tak aby sami mogli je przeprowadzać. Oczywiście wszystko pod czujnym okiem nauczyciela! Warto w tym miejscu zaproponować, żeby na każdej lekcji jeden uczeń przygotował i przeprowadził dosłownie 5-minutowy eksperyment. Po przeprowadzeniu takiego eksperymentu warto go porównać z filmikiem na YouTube i wspólnie sprawdzić, czy wszystko zostało prawidłowo przeprowadzone. W ten sposób młodzież będzie zaciekawiona lekcjami! Warto również wspomnieć, iż przeprowadzanie eksperymentów pozwala na zaprezentowanie danych procesów chemicznych na własne oczy – z pewnością taka wiedza pozostanie w głowach na dużo dłużej.

Podsumowanie

Najnowsza technologia pozwala prowadzić lekcje chemii w niezwykle nowatorski i ciekawy sposób z wykorzystaniem multimediów i najróżniejszych doświadczeń. Nawet jednak w przypadku braku urządzeń i narzędzi, można zainteresować uczniów nauczaną materią. W praktyce wystarczy stworzyć pozytywny nastrój i zachęcić dzieci do udzielania odpowiedzi na zadawane pytania. Warto w tym miejscu również wskazać, iż chemia jako dziedzina niestety nie jest łatwa. W przypadku jakichkolwiek problemów w nauce, zasadnym jest znalezienie odpowiedniego korepetytora, w celu polepszenia wyników z tego przedmiotu. Takim miejscem jest BUKI! Na platformie szybko i łatwo można znaleźć pomoc w problemach w nauce.

Komentarze (0)


Dodaj swój komentarz