13 maja 2019 roku rozpoczęły się jubileuszowe XXX Katedralne Koncerty Organowe. Coroczne spotkania z muzyką organową we włocławskiej bazylice są z entuzjazmem wyczekiwane przez melomanów, którzy tłumnie przybywają w poniedziałkowe wieczory, aby przenieść się w świat wartościowej muzyki i zaczerpnąć jej estetycznego piękna.
Tegoroczny cykl zainicjował recital Ewy Bąk. Artystka pochodzi z Bielska-Białej. Ukończyła Liceum Muzyczne w klasie fortepianu oraz Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego. Jest także absolwentką Studium Korepetycji Wokalnej przy Akademii Muzycznej we Wrocławku. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich interpretacji gry organowej. Koncertuje w kraju i za granicą. Zajmuje się kameralistyką, grając zarówno na fortepianie, jak i na organach. Współpracuje z solistami: instrumentalistami i wokalistami, koncertuje z chórami i orkiestrami kameralnymi. Prowadzi klasę organów w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Bielsku-Białej. Jest kierownikiem artystycznym koncertów organowych w Bystrej Krakowskiej, Starym Bielsku i w Wiśle.
Ewa Bąk trafnie dobrała program swego recitalu odpowiadający historycznej dyspozycji katedralnego instrumentu i jego walorom brzmieniowym. Tworzyła go muzyka organowa epoki romantycznej i postromantycznej przełomu XIX i XX wieku. Publiczność z dużym zainteresowaniem wysłuchała koncertu, gdyż wszystkie zaprezentowane utwory zabrzmiały po raz pierwszy w trzydziestoletniej historii włocławskich recitali. Zabrzmiały dzieła kompozytorów narodowości francuskiej, włoskiej, amerykańskiej, niemieckiej i angielskiej: „Te Deum” Paula Wachsa(1851-1915), „Voluntary” op. 32 nr 5 Charlesa Quefa(1873-1931), „Carillon” Amédée Reuchsela (1875-1931), „Valse Melancholique” op.130 Henry’ego Toby(1865-1899), „Marcia Brillante” Polibio Fumagalli(1837-1908) – kompozytora włoskiej narodowości, „Toccata” Gordona Balcha Nevina(1892-1943), „Toccatina” Josefa Schmidta(1868-1945), „Fantazja d-moll” op. 176 Gustava Adolfa Merkel(1827-1885) oraz „Fountain Reverie” i „Festal ofertorium” Percy Fletchera(1879-1932).
Koncert został bardzo dobrze przyjęty przez włocławską publiczność. Program recitalu pozwolił zaprezentować artystce olbrzymi koloryt brzmienia XIX-wiecznego instrumentu Jana Spiegla. Ewa Bąk wydobyła z niego niesłychaną wielość barw i dynamicznych odcieni. Zaproponowała interpretacje wnikliwie przemyślane w najdrobniejszych szczegółach, dopracowane pod względem kolorystyki, dynamiki i artykulacji, i co bardzo istotne, udramatyzowane wkładem własnych emocji. Gromkie brawa, jakie włocławska publiczność zgotowała artystce były wyrazem zachwytu wobec jej fantastycznej gry.
ks. Janusz Drewniak
Komentarze (0)