W Zespole Szkół Chemicznych we Włocławku odbyły się wyjątkowe warsztaty kulinarne, które pozwoliły uczniom na kreatywne połączenie tradycyjnej polskiej kuchni z inspiracjami z odległych zakątków świata, takich jak Japonia czy Francja. Kulminacją dwudniowych zajęć w szkolnych pracowniach gastronomicznych był finał warsztatów gęsinowych, gdy uczniowie mogli popisać się zdobytymi umiejętnościami.
Warsztaty zrealizowano dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, który przekazał gęsie tuszki. Zajęcia poprowadzili doświadczeni szefowie kuchni z restauracji Food Gallery restaurant & bar we Włocławku: Ariel Klusiński, Oleksandr Buha i Łukasz Ciechanowski. Pod ich przewodnictwem uczestnicy zgłębiali tradycyjne przepisy, odważnie łącząc je z inną tradycją kulinarną.
Gęsina, głęboko zakorzeniona w kujawskich i polskich tradycjach przeżywa swój renesans na stołach, a jej mięso cieszy się także uznaniem w świecie kulinarnych profesjonalistów. W Polsce kojarzy się szczególnie z 11 listopada – Świętem Niepodległości i imieninami św. Marcina – kiedy w wielu restauracjach pojawia się pod hasłem „najlepsza gęsina na św. Marcina”. Podczas warsztatów uczniowie, wraz z profesjonalnymi kucharzami, przekształcali to klasyczne mięso w nowoczesne dania. Na przekąski przygotowano m.in. bruschettę z rillettes – gęsią z dodatkiem śliwek, czerwonego wina, marynat i warzyw, podawaną na pieczywie. Inną propozycją był pasztet z gęsich wątróbek z bitą śmietaną i azjatycką nutą sosu unagi, serwowany na grzance z bagietki.
Warsztaty podkreślały otwartość na fuzję smaków. Tradycyjne polskie pierogi wzbogacono sosem z sera gorgonzola i trufli, rezygnując z klasycznej cebuli i tłuszczu. Uczniowie eksperymentowali też z japońskimi inspiracjami, tworząc ramen oraz kanapkę sando z gęsiną. Pokazano, jak wiekowe składniki można adaptować do współczesnych trendów, łącząc kultury kulinarne różnych narodów. To podejście uczy młodych adeptów sztuki kulinarnej elastyczności i kreatywności, przygotowując ich do wyzwań w branży gastronomicznej.



Komentarze (0)