ZUS przypomina: przedsiębiorcy muszą aktualizować dane pełnomocników

2025-05-16 13:21:24, Q4

Przedsiębiorca nie musi sam załatwiać spraw w ZUS-ie – może upoważnić na przykład księgową. Trzeba jednak pamiętać o aktualizowaniu pełnomocnictw. To ważne, by informacje nie trafiły do osób, z którymi firma już nie współpracuje.

Przedsiębiorca może upoważnić inną osobę, np. księgową, do załatwiania spraw w ZUS-ie, w tym do korzystania z profilu płatnika na PUE/eZUS. Pełnomocnictwo może obejmować wszystkie sprawy lub tylko wybrany zakres wskazany przez płatnika— na przykład jedynie dostęp do korespondencji – informuje Krystyna Michałek, rzeczniczka ZUS w woj. kujawsko-pomorskim.

Jeśli zakres pełnomocnictwa nie będzie ograniczony, pełnomocnik uzyska dostęp do wszystkich danych płatnika składek. Oznacza to możliwość wglądu w rozliczenia z ZUS, całą korespondencję na PUE/ eZUS, szczegóły zwolnień lekarskich oraz dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń. Dlatego warto rozważyć ograniczenie dostępu jedynie do wybranych informacji, na przykład do korespondencji (a nawet do konkretnych typów wniosków) lub wyłącznie do zwolnień lekarskich.

Dostęp do roli płatnika może mieć wiele osób. Profil płatnika może udostępnić zarówno przedsiębiorca, jak i jego pełnomocnik. Dlatego po zakończeniu współpracy warto pamiętać o cofnięciu pełnomocnictwa. Niestety, wielu przedsiębiorców o tym zapomina, przez co dostęp zachowują osoby z biur rachunkowych, z którymi firma już dawno nie współpracuje – dodaje rzeczniczka.

Przedsiębiorca może sprawdzić na PUE/eZUS, kogo upoważnił do kontaktu z ZUS. Informacje te można znaleźć w zakładce „Ustawienia”. Pełnomocnictwa można również zweryfikować podczas wizyty w placówce.

Pełnomocnictwo może zostać odwołane przez przedsiębiorcę lub samego pełnomocnika. Najłatwiej zrobić to za pomocą formularza PEL-O, który można przekazać w wersji papierowej lub przez PUE/eZUS. Jeśli pełnomocnictwa udziela spółka z wieloma przedstawicielami, do PEL-O trzeba dołączyć formularz PEL-Z z podpisami wszystkich przedstawicieli spółki.

Jak ustanowić pełnomocnika:

Najłatwiej użyć formularza PEL, dostępnego na stronie ZUS lub w PUE/eZUS.

• Wersję papierową można wysłać pocztą lub złożyć osobiście.
• Wersję elektroniczną można podpisać: profilem zaufanym, e-dowodem (podpis osobisty), kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Jeśli płatnikiem składek jest spółka posiadająca wielu przedstawicieli, którzy muszą wspólnie udzielić pełnomocnictwa, należy do formularza PEL dołączyć załącznik PEL-Z. Załącznik musi być podpisany przez wszystkich przedstawicieli spółki.

Uwaga: Jeśli pełnomocnik odbiera pocztę np. w biurze rachunkowym należy jako adres do korespondencji podać siedzibę tego biura. Inaczej listy będą trafiać do jego domu.

(inf. prasowa ZUS)

Komentarze (0)


Dodaj swój komentarz